Crisiskaart

Sinds 1 mei 2023 hebben wij het beheer van de Crisiskaart overgedragen aan Cliënteninformatiepunt (Clip) van De Regenboog Groep. Clip ondersteunt al jarenlang Amsterdammers die problemen ervaren met hun psychische gezondheid. Dat doet Clip vanuit de ervaringen van cliënten zelf.

 

Wij hebben de Crisiskaart jarenlang in ons beheer gehad en zorgden voor ondersteuners die de kaart konden bijwerken en wij bewaarden de gegevens. Het Cliënteninformatiepunt (Clip) heeft dat overgenomen en is voortaan het aanspreekpunt voor de Crisiskaart.

 

De gegevens van de mensen die nu een Crisiskaart hebben, verhuizen we naar Clip. Heeft u vragen over het bewaren en bewerken van persoonlijke gegevens door Clip? Bekijkt u dan het privacyreglement van Clip. Wilt u meer weten over Clip? Kijkt u dan op www.clienteninformatiepunt.nl. 


Heeft u een Crisiskaart?

U kunt de Crisiskaart die je nu hebt gewoon blijven gebruiken. Maar zodra u de informatie op uw kaart wil aanpassen of als u een Crisiskaart wilt (laten) maken of beëindigen, dan kunt u contact opnemen met Clip via info@clienteninformatiepunt.nl of op (020) 468 56 47. 

 

Wat is de Crisiskaart?​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Wat is de Crisiskaart? De Crisiskaart is een klein persoonlijk document dat in een portemonnee past, zodat iemand de kaart altijd bij zich kan dragen. De Crisiskaart is een ‘gebruiksaanwijzing’ voor omstanders, buren, familie en politie.

 

Op de Crisiskaart staat beschreven hoe een crisis bij deze persoon eruitziet, tips en adviezen voor de omgang, en welke hulp in eerste instantie nodig en wenselijk is. Ook staat er op welke afspraken zijn gemaakt met bijvoorbeeld behandelaar(s), crisisdienst en vertrouwenspersonen.

 

U kunt hieronder een kort filmpje bekijken over de Crisiskaart op Youtube. Of download hier onze flyer (PDF).

 

 

Voor wie?

De Crisiskaart is voor alle mensen die graag vòòraf willen vastleggen hoe ze tijdens een psychische crisis opgevangen willen worden. Bekijk een voorbeeld van de Crisiskaart (PDF).

 

Voordelen

Met de Crisiskaart voorkomt u dat anderen beslissingen over u nemen als u zelf niet kunt aangeven wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Omstanders en hulpverleners weten wat ze moeten doen, want dat staat op de Crisiskaart.

 

Op een Crisiskaart kunnen alle betrokken partijen duidelijk lezen wat ze moeten doen tijdens een crisis. De kaart is daardoor niet alleen waardevol voor u zelf, maar zeker ook voor uw omgeving. 

 

Cliëntenbelang biedt de Crisiskaart aan in Amstelveen, Aalsmeer, Haarlem en Haarlemmermeer. Wilt u meer weten of de Crisiskaart misschien iets voor u is? Belt u ons dan op (020) 57 77 999 of mail naar crisiskaart@clientenbelang.nl.

 

Meeste gestelde vragen

vierk-cb-fietsen.jpg

Het kan zijn dat u nog vragen heeft over onze Crisiskaart. We hebben de meest gestelde vragen voor u op een rijtje gezet.

Lees meer >>

Opstellen Crisiskaart

Crisiskaart_paginalijst_thumb.jpg

Voor het opstellen van de Crisiskaart kunt u terecht bij onze consulenten Crisiskaart. Met hen stelt u eerst een crisisplan op.

Lees meer >>

Verhalen van houders van de Crisiskaart

Als u het filmpje hierboven heeft bekeken, weet u al iets meer over de Crisiskaart. Om u een nog beter beeld te geven van het nut en de noodzaak van de Crisiskaart, kunt u de ervaringen van twee Crisiskaarthouders lezen:

Antony

Esther

 

Deel dit artikel